Bygglov - Ansökan om strandskyddsdispens
Den här tjänsten kräver inloggningNär krävs strandskyddsdispens?
Om du vill bygga nära en sjö eller ett vattendrag kan du behöva söka dispens från strandskyddsbestämmelserna i miljöbalken.
Strandskyddet omfattar land- och vattenområden intill 100 meter från strandlinjen. Inom ett strandskyddsområde får inga byggnader uppföras, inte ens förråd, friggebodar eller garage. Kommunen kan i undantagsfall bevilja dispens från strandskyddet, om särskilda skäl föreligger.
Det förekommer undantag från strandskyddet, det kan till exempel vara upphävt inom detaljplanerade områden. Kolla alltid med bygglovskontoret om du vill utföra en åtgärd men är osäker på vad som krävs.
Mer information om strandskydd
Informationsbroschyr om strandskydd
Bifoga handlingar
Bifoga de här handlingarna med din ansökan:
- Översiktskarta
- Situationsplan
- Fasadritningar
- Koordinater
- Skisser
- Foto
Alla ritningar ska vara skalenliga, måttsatta och tydliga.
Kontakta bygglovskontoret om du vill lämna in din ansökan via blankett. Du hittar kontaktuppgifter längst ned på sidan.
Tänk på!
Länsstyrelsen har möjlighet att överpröva kommunens beslut gällande strandskyddsdispens inom tre veckor från att beslutet har inkommit till myndigheten.
Logga in med din egen e-legitimation
Som företrädare för företaget så använder du din egen e-legitimation för att logga in i e-tjänsten, exempelvis Mobilt BankID. I e-tjänsten kan du välja att hämta företagsuppgifter från Bolagsverket, Statistikmyndigheten SCB och Skatteverket, så att du slipper fylla i dem. Du kan också välja att fylla i uppgifter om ditt företag manuellt.
Relaterad information
Så här hämtas dina företagsuppgifter (bolagsverket.se).
Har du frågor?
Hör av dig om du har frågor eller funderingar:
e-post: bygglov@kiruna.se
Telefon: 0980-701 40
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- Fastighetsbeteckning
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- Kommunen styrs av regelverket kring allmänna handlingar. Det betyder att dina uppgifter sällan får raderas och kan behöva sparas för all framtid
Klagomål rörande personuppgiftshanteringen i e-tjänsten kan lämnas till tillsynsmyndigheten, Integritetsskyddsmyndigheten. Besök Integritetsskyddsmyndighetens hemsida för mer information om hur du lämnar klagomål.
Personuppgiftsansvarig
Miljö- och byggnämnden
Miljo@kiruna.se
Bygglovskontoret
bygglov@kiruna.se
kiruna.se