Bygglov - Ansökan om marklov
Den här tjänsten kräver inloggningNär krävs marklov?
Ansök om marklov om du ska:
- Höja eller sänka marknivån på din tomt mer än 50 cm (inom detaljplanlagt område)
- Fälla träd eller plantera skog. I gällande detaljplan kan du se om du behöver söka lov.
- Bygga en stödmur i samband med ändring av marknivå. I gällande detaljplan kan du se om du behöver söka lov.
Här kan du hitta den detaljplan som gäller för den aktuella fastigheten:
Plansök – sök detaljplaner på karta
Bifoga handlingar
Bifoga de här handlingarna med din ansökan:
- Situationsplan
- Ritning över markprofil
Alla ritningar ska vara skalenliga, måttsatta och tydliga.
Kontakta bygglovskontoret om du vill lämna in din ansökan via blankett. Du hittar kontaktuppgifter längst ned på sidan.
Tänk på!
Tänk på att en höjning eller sänkning av din tomt kan påverka dina grannar och omgivningen. Till exempel kan en marknivåförändring påverka markens stabilitet eller dess förmåga att ta hand om regnvatten. Det är alltid bra att prata med dina grannar innan du genomför någon åtgärd.
Logga in med din egen e-legitimation
Som företrädare för företaget så använder du din egen e-legitimation för att logga in i e-tjänsten, exempelvis Mobilt BankID. I e-tjänsten kan du välja att hämta företagsuppgifter från Bolagsverket, Statistikmyndigheten SCB och Skatteverket, så att du slipper fylla i dem. Du kan också välja att fylla i uppgifter om ditt företag manuellt.
Relaterad information
Så här hämtas dina företagsuppgifter (bolagsverket.se).
Har du frågor?
Hör av dig om du har frågor eller funderingar:
e-post: bygglov@kiruna.se
Telefon: 0980-701 40
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- Fastighetsbeteckning
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- Kommunen styrs av regelverket kring allmänna handlingar. Det betyder att dina uppgifter sällan får raderas och kan behöva sparas för all framtid
Klagomål rörande personuppgiftshanteringen i e-tjänsten kan lämnas till tillsynsmyndigheten, Integritetsskyddsmyndigheten. Besök Integritetsskyddsmyndighetens hemsida för mer information om hur du lämnar klagomål.
Personuppgiftsansvarig
Miljö- och byggnämnden
Miljo@kiruna.se
Bygglovskontoret
bygglov@kiruna.se